Thursday, August 19, 2010

Ramadhan yang kurindui..

10 tahun lepas, pernah saya rasa sangat sayu hati bila tiba bulan ramadhan. Stiap kali ramadhan, pasti rasa sebak semacam,ntah kenapa. Jauh di sudut hati, saya rindu sangat pada bulan ini. Kini, 10 tahun lepas 2 dh berlalu. Kadang-kadang, saya tercari-cari hati saya 10 tahun yang lepas. Hati yang merasai pahit manis hidup ini. Perasaan yang sukar untuk dirungkaikan. Tapi skrg, Ramadhan yang datang semakin kurang dihayati. Rasa rindu itu makin lama makin pudar. Bak kata Ust Pahrol, "akal lupa berfikir, hati alpa berzikir". Astagfirullah.. Orang ckp, masa belum dapat sesuatu, byk usaha kita lakukan, tapi bila dh dapat, kurang sekali nak menghargai apa yang kita dh dapat.

Semalam semasa duk dengar2 lagu-lagu ramadhan,tba2 kenangan suatu ketika dulu datang bertandang di fikiran. Lama rupanya hati ni x dimuhasabah. Terlalu alpa dengan dunia yang fana agaknya. "Kerna ku manusia biasa". Alangkah sukarnya nak mendapatkan Yang Maha Satu kalau Allah x bagi hidayah. Mahalnya harga sebuah hidayah. Tapi sayang, x ramai yang menyedarinya. Yang sedar pn, x ramai yang menghayatinya. Kerana hati dan akal belum bersatu dengan sebaiknya. Semoga Ramadhan kali ini menjadi titik perubahan kepada kita semua. Sikit pn xpe, yang penting ada. Kalau banyak, alhamdulillah,semoga istiqomah.

Ya Allah, syukur alhamdulillah. Hanya itu yang mampu ku lafazkan di saat ini. Semoga rindu ini terpelihara sampai bila-bila. Amin.

No comments:

Post a Comment