Thursday, May 12, 2011

Kembara Cinta

Bismillahirahmanirrahim..
Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi saw..

Lepas habis satu buku, satu buku lagi dibaca. Entah. Tak pernah rasa jemu membaca karya Ustaz Hasrizal. Sekarang tengah men'khusyuk'kan diri membaca buku Murabbi Cinta. Sekadar membaca mengambil iktibar daripada kisah-kisah hidup ustaz. Tidak ada maksud lain. Dalam banyak-banyak buku ustaz, yang paling best sekali bila membaca buku Rindu Bau Pohon Tin dan buku Secangkir Teh Pengubat Letih. Terasa diri berada di tempat yang ustaz ceritakan dalam buku beliau tersebut. Lantas rasa rindu itu datang. Rindu untuk pergi ke sana. Ke mana? Bacalah buku ustaz tu, baru tau ke mana diri ini ingin pergi.

*Murabbi Cinta*

*Rindu Bau Pohon Tin*

*Secangkir Teh Pengbat Letih*

Hari Selasa baru-baru ni, kawan-kawan sibuk menyediakan diri untuk pergi ke negeri Serambi Makkah. Bercerita pasal Makkah. Kedengarannya ramai sahabat-sahabat yang akan menunaikan umrah pada musim cuti ini. Seketika sebak di dada. Bilakah diri ini mampu ke sana? Belum ada rezeki nampaknya. Selalu saja terbayang-bayang berdoa di depan Kaabah, pergi ke makam nabi dan sebagainya. Orang kata, doa depan Kaabah itu mustajab. Ingin sekali pergi ke sana dan mendoakan sesuatu untuk mereka yang tersayang agar kembali kepada fitrah. Ah! Kuat sungguh berkhayal. Sebab selalu sangat baca Buku En. Abdul Latif Talip agaknya. Buku-buku karya beliau banyak bercerita tentang sirah-sirah yang menggambarkan latar tempat ketika itu. Lantas aku pun terbawa-bawa diri ke latar tempat yang diceritakan.

Oh ya, esok aku dan beberapa orang lagi sahabat-sahabat bakal mengembara ke negeri Serambi Makkah. Mangubat rindu yang sekian lama terpendam ini. Semacam agak lama tidak ke sana. Biarlah orang kata, 'ada apa kat sana?'. Dan aku akan jawab, 'ada cinta yang sukar terungkap dengan kata'. Aku namakannya 'Kembara Cinta'. Terdapat satu kekaguman pada negeri itu. Satu-satunya negeri yang telah 22 tahun bernaung di bawah pemerintahan ulama. 22 tahun bernaung di bawah pemerintahan Islam. Itu yang penting. Dan esok aku akan ke sana untuk kesekian kalinya. Tidak pernah jemu walaupun sudah berkali-kali menjejakkan kaki ke sana.

*Rindu mau ke sana*

Doakanku dan sahabat-sahabatku. Doakan kami selamat sampai di sana. Sebelum mengakhiri post ni, saya nak sarankan awak yang sedang membaca post saya ni (jangan buat-buat tengok orang lain pulak.. Awak aje yang tengah baca post ni), baca la buku Rindu Bau Pohon Tin dan Secangkir Teh Pengubat Letih tu. Kalau yang tengah baca tu, habiskan la. Kalau yang tak baca lagi, bacalah. Awak akan rasa satu perasaan rindu tu datang dalam hati. Mungkin sebab ustaz menulis dengan hati, sebab tu la setiap karya dia sangat mengusik perasaan saya. Subhanallah..

~moga dipermudahkan~

4 comments:

  1. kirimkan salam saya pada kelantan yang sentiasa dirindui..wuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  2. itu bisa saja.. kelantan, cheah kim salam..(beginikah?).. hehe...

    ReplyDelete
  3. hehehe..
    agak sopan di situ..hihi..buleh la.. =)
    g la jale umoh ore, wakilkan diri ini yang dah 5 bule x juppo ma, abah, adik, aye, kucing..
    g atah panje dop?

    ReplyDelete
  4. maaf la.. baru napok komen hk so nh..
    baru 5 bule.. belum 5 tahun.. ore dh stahun lebih x balik,cool jh..(poyo. dalam hati siapa tau..hah3)
    x g pon RP hr 2.. tgu lepah dpt lesen keto plop. kyahahaha...

    ReplyDelete