Wednesday, April 18, 2012

Apa aku akan buat kalau..

Bismillahirrahmannirrahim...
Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi saw..

Puas aku fikir.. ntah apa yang aku fikir.. aku pun tatau..
Mencari Yang Maha Satu mungkin.. apa yang aku cari.. hmm..
Penat aku fikir.. aku still tak dapat jawapan..

Dalam monolog itu..
aku tertanya-tanya diri sendiri...
Apa aku akan buat bila suatu hari nanti aku tak jumpa sua biah solehah seperti sekarang nie?
Apa aku akan buat bila suasana sekitar aku sua tidak seperti di tempat aku berada sekarang nie? Masihkah mampu untuk ku terus menjaga iman di jiwa ini.. atau mungkin aku akan berubah mengikut suasana ketika itu? masih tiada jawapan.. aku ni bukan selamanya berada di tempat seperti aku berada sekarang.. dikelilingi sahabat-sahabat yang sangat menjaga solat, menjaga aurat, menjaga hubungan dengan Allah jua hubungan dengan manusia. Bukan selamanya.. Suatu masa nanti aku akan pergi jua dari sini. Cuma tak tau lagi bila masanya. Dan yang paling aku perlu tanya pada hatiku ini.. Bersediakah aku untuk meninggalkan insan yang telah menapak dalam hatiku ini? Aku juga tiada jawapan untuk itu..

Whoaaa... kalau cakap pasal nie, terus aku akan rasa sebak sendiri.. Syahdu rupanya perasaan ini. Bukan senang nak jumpa suasana seperti sekarang. Walaupun kadangkala pening tengok sahabat kepeningan dengan gerak kerja, penat dengan masalah sahabat yang takkan pernah habis, kesian tengok sahabat study bagai nak gila, tapi seronok berada dalam suasana tu. Tak tau nak cakap macam mana seronoknya. Nanti mesti akan rasa kehilangan kalau dah tak berada dalam suasana tu. Dulu aku pernah rasa seperti tu masa buat Latihan Industri dekat Kelantan 3 bulan.. memang...tah la.. tak tau mo cakap macam mana.. Syahdu rupanya rasa bila berjauhan dengan sahabat keimanan.. hmm...

Berada di tempat baru yang orangnya bukan seperti sahabat2 yang kumiliki sekarang, mesti banyak cabarannya kan.. Bila keluar dengan orang yang pegang title 'faham agama' nie, lagilah banyak cabarannya. Cabaran dakwah. Berdakwah kepada orang yang beragama tapi tak mengamalkan agama nie lagi susah daripada berdakwah kepada orang yang tidak ada agama. Orang yang tidak ada agamanya, jiwa dia halus. Kalau Allah nak bagi hidayah pada dia, masa tu jugak Allah boleh bagi. Tapi orang yang beragama tapi tidak mengamalkan agama nie, mencabar lah yang penting.. Itu beza dia..

So sekarang dah kena mula berfikir solusi demi solusi pada persoalan yang terlintas di benak fikiran itu.. Bersedia dari segi fizikal dan mental. Semoga Allah sentiasa memandu setiap hala tuju yang aku akan pergi lepas nie. InsyaAllah.. ^^

~segenggam tabah~

No comments:

Post a Comment